Fiat Tempra

İşte karşınızda orta sınıfın standartlarını alt üst eden, oyun oynadığımız sokaklara yeni bir soluk getiren, mahalledeki her çocuğun gönlünde yatan aslan, sıradışı Fiat Tempra.

Tempra’nın o yıllarda nasıl güzelliğiyle fırtınalar kopardığını 2010 yılında anlamak güç. Ancak 1990 yılında piyasaya sürülen bu Fiat modeli, orta/alt-orta sınıf için erişilmez bir nesneydi. Orta sınıf otomobiller Fiat Tempra ve diğerleri olarak ayrılıyordu, sadece şanslı insanlar Tempra kullanabiliyordu. Spring, Broadway, Flash, Corolla veya Taunus gibi modellerin aksine mahallede fazla Fiat Tempra bulunmazdı, ve herkes de Tempra’nın kimin olduğunu bilirdi.

Anlat, bir zaman ne dayanılmaz güzellikte olduğunu...

Tempra’nın ilk dikkat çekici özelliği yüksek arka bölümüydü. Şimdi bakınca yüksek ve kısa olan bagaj kapağı orantısız gelse de bundan 20 yıl önce tasarıma hareket katan bir detaymış demek ki. Ancak hakkını vermek lazım, bu tasarım, aracın normalden alçak tabanıyla birleşince, 1990’ların aile otomobilleri ile kıyaslandığında Tempra’ya sportif bir görüntü veriyordu. Rakiplerinden daha iyi olan motor gücü, hız ve hızlanma değerleri de bu sportif görüntünün hakkını veriyordu. Tempra, diğerlerine hiç benzemiyordu.

Ancak Tempra’nın elindeki en büyük koz bu değildi. “Acaba bu araba kaç basıyor?” diye suratlarını sürücü camına dayayıp her arabanın sürat kadranını kontrol eden işsiz güçsüz çocukları gafil avlayan bir sürprizi vardı Tempra’nın: dijital gösterge çerçevesi. Sanırım bu sayede Tempra çocukların kalbini ilk bakışta fethediyordu; bu araç  besbelli geleceğe aitti. Sadece çağdışı araçlar hala sayıları takip eden ibrelerle uğraşırdı. Araç hareket halindeyken sürat dijital rakamlarla veriliyor, kilometre sayacı da yeşil parlak dijital rakamlarla çalışıyor, hatta klima ve kapılarla ilgili göstergeler bile analog sistemden uzak duruyordu.

Dijital kadranı Tempra'nın en büyük silahıydı.

Dediğimiz gibi Fiat Tempra çağının standartlarını yerle yeksan ediyordu. Şimdi çoğu otomobilde standart olmaması tahayyül dahi edilemeyecek olan ABS ve hava yastığı gibi sistemleri hayatımıza sokuyor, yarı otomatik değil, tam otomatik klimasıyla da rakiplerine birer mesaj yolluyordu.

Fiat Tempra, hayranlarının aklına kazınmış, çoğumuzun ise bir bakışta hatırlayabileceği reklamıyla (Babam öyle diyo!) piyasaya fırtına gibi girdi. 90’ların başında yakaladığı çıkış, onyılın ortasından sonra hızını kaybettiyse de Tempra Türkiye’de 1996, dünyada ise 1998 yılına kadar üretimine devam etti. 6 sene Türkiye’de üretilen ve montaj da olsa Türk otomobil sektörünün incilerinden olan Fiat Tempra, halen 90’larda yarattığı kült ve kazandığı hayranlar ile ikinci el pazarında ilgi görmeye devam ediyor.

This entry was posted in Gündelik Hayat. Bookmark the permalink.

15 Responses to Fiat Tempra

  1. Derya says:

    Bizimde ilk arabamız tempraydı beyaz, ben hala beğeniorum tipi süperdi bence

  2. Pingback: Majorette & Matchbox | 90'lar Müzesi

  3. Erhan says:

    Tempra Fiat’ın en değerli arabalarından bence herkes elektronik göstergelerin arızalarından yakınıyor ama,o eskidenmiş artık az maliyete tamir ediliyor.

  4. filmerkan says:

    O zamanlar çok lükstü tabi, ama şimdi bile bir asaleti var. Şu andaki arabamız ve babam satmak istiyor ama ben izin vermiyorum. 🙂

  5. İlke says:

    Bizde Bunun biraz daha küçüğü Tipo vardı. 1.4 SX di.Dijital kadran bizimkindede vardı ve gayet süperdi o zamanlar.

  6. Bizim de sanırım 2. arabamızdı ama bunun gibi Sedan değildi. Station Wagon hali vardı ki daha bir havalıydı o 🙂

  7. Anonymous says:

    Ah bu tempra’larda az doğumgünlerine gidilmedi…

  8. Anonymous says:

    1993 yılında o dönemki en alt modeli olan “sx” 125.868.000 tl’ye satılırken, en üst modeli “2.0 i.e. ac”, neredeyse “sx”in iki katı fiyatına; yani 203.028.000 tl’ye satılmış olan italyan aygırı. bu yüzden de herkesin ulaşamadığı bir efsane olarak akıllarda yer etmişti.

    mükemmel bir özgünlükte tasarlanmış dijital göstergeleri ise -özellikle geceleri- bugün bile dudak uçuklatacak cinstendir. en üst modeli olan 2.0 i.e.’lerin donanımı ise hala bir çok otomobilde bir arada bulunmamaktadır.

  9. Pingback: Renault 9 Spring & Broadway | 90'lar Müzesi

  10. Pingback: Lada Samara | 90'lar Müzesi

  11. Anonymous says:

    toyota corallayla ilgili yazı da bekliyoruz. ilk çıktığında aklımızı alıp temprayı tahtından etmedi mi bu yerli mi yerli japon arabamız.. ya da ford escort.. her ailenin hayali..

  12. Anonymous says:

    tabi mazda 323 hb’yi de unutmamak lazım

  13. Cem Bartun says:

    Şu arabanın 90’larda ki havasına şu an hiç bi otomobil sahip değil. Hiç biri artık bizi o kadar etkileyemez. Camına yapışıp içine baktırmaz. Ama bunu Tempra zamanında yaptı evet. Ona ulaşmak çoğu kişi için hayal ya da hayal ötesiydi. Yüksek arka kısmı, dijital göstergeleri, kadife koltukları, otomatik camlarıyla o harika bir otomobildi.

  14. Anonymous says:

    tempra en kral otomobil

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s