Lada Samara

90’lara (ve çocukluğumuza) baktığımızda farkına varabileceğimiz gerçeklerden biri, bizi şimdi heyecanlandıran şeylerin o zamanlar sadece hayallerimizde yaşayan değil aynı zamanda elimizin altında olan şeyler olmasıdır ki nostalji de bu demektir. Fiat Tempra hayalleri içerisinde geçen çocukluğumuzda elimizin altındaki ise Karadeniz’in ötesinden usulca gelip memlekette fırtınlar koparan Lada Samara’ydı. Bu şirin ama pek konforlu sayılamayacak araç yerli arabalara mahkum alt-orta sınıfın sahip olabileceği belki de yegane ithal otomobildi; Hatchback’ti, sportif bir görüntüsü vardı, sıfırı ucuzdu, az yakardı ve yeterince maceraperest olunursa, iyi kaçardı.

Kara, kışa meydana okuyan Bursalı Samara!

Lada, 1966 yılında Sovyetler’in “Almanya’nın Vosvos’u, Fransa’nın Döşövo’su, İtalya’nın dünya döndükçe namı yürüyesi Hacı Murat’ın dedesi olan Fiat 124’ü var da bizim neden bir halk arabamız olmasın” düşüncesiyle Samara Bölgesi’nde AvtoVAZ’ın temelini atar. Temelini atar dediğime bakmayın, fabrika aynen bizdeki gibi Fiat ortaklığıyla kurulur. Hatta ilk model Lada’lar da bizdeki gibi Fiat 124’den esinlenilerek ve Fiat motorları kullanılarak üretilir.

Prototipi 1979’da üretilen Samara ise VAZ’ın Fiat’tan bağımsız ürettiği ilk modeliydi. Samara tasarlanırken yapısı sağlam, bakımı sorunsuz ve modern stilli bir araç amaçlanmıştı. Buna rağmen, nasıl ki Fransız ve Alman halkı Rus halkına benzemezse, Rus halk arabası da diğerlerinden biraz farklıydı. Arabayla ilgili en temel şikayetler direksiyon, kontrol ve radyatör ızgarası üzerineydi. Direksiyonu değirmen taşından biraz daha hafif(!) olan Lada Samara’nın belirli bir hızın üzerine çıkıldığında kontrolünün zorlaştığı ve kaloriferinin sıradan bir taş fırını(!) pek az aratacak sıcaklıklar ürettiği tecrübe edilmiştir. Bu son husus Rusya’nın yiğit öldüren soğukları dikkate alındığında hoş görülebilse bile şahsen tecrübe ettiğim bir özellik de kadranın 120’yi geçmesiyle birlikte sahip olduğumuz ilk ithal arabanın bagajının açılmasıydı. Hayal gücü oldukça kudretli bir çocuk olarak bu durumu otomobilimizin yüksek teknolojisine vermiştim. Şehirlerarası hız limitine bile ulaşmadan cantları fırlayan bu otomobilin üretiminde Porsche mühendislerinin yer aldığını öğrendiğim gün, insanoğlunun kusurlu bir varlık olduğuna dair inancım pekişmişti…

"From Antalya with love."

Samara modelinin itici gücü olduğu Lada markası 1985’te Çelik Motor tarafından distribütörlüğü alınıp ülkemize kazandırılmış ve TOFAŞ Kuş serisi ile Renault 9‘ların en büyük rakibi olmuştur.. Kısa zamanda uygun fiyatı, sempatik görünüşü; cüssesinden ve mekaniğinden beklenmeyen performansı sebebiyle gönülleri fetheden Samara sayesinde 1989-1993 yılları arasında Lada Türkiye’nin en çok satan ithal otomobili ünvanını taşımıştır. Popülaritesini büyük ölçüde 90’lı yıllarda bırakan Lada Samara, 2000’lerde mütevazı yıllarına ufaktan veda eden ülkemizde Jaguar’la aşağı yukarı aynı satış rakamlarını yakalamıştır. Lada Samara halen yaratıcı Anadolu gençliğinin elinde modifiye edilmek, sınırları zorlayan denemelerde test edilmek, zenginin yılda bir araba değiştirdiği günümüzde malının kıymetini bilen vefakar alt-orta sınıf tarafından gözü gibi bakılmak uçlarında salınarak Türkiye’yle imtihanını sürdürmektedir.

Farkı, fiyatı.

Gazete görselleri milliyet.com.tr’den alınmıştır.

This entry was posted in Gündelik Hayat and tagged . Bookmark the permalink.

4 Responses to Lada Samara

  1. bbtpresents says:

    O kadar güzel ve akıcı yazmışsınız ki, başına göz gezdireyim derken bitirmişim. Çok teşekkür ederim, benim küçükken hayalim olan ve “bir gün mutlaka alacağım” dediğim “arabayı” bana anlattınız. Saygılarımla…

    • Remedios says:

      Guzel yorumunuz icin biz cok tesekkur ederiz, ortak bellegimizi yillar sonra hep birlikte animsamak kadar guzel bir duygu yok:)

  2. Anonymous says:

    92 de sıfır aldım ve hala kullanıyorum,hiçbir zaman bagaj kapağı açılmadı yada jantları fırlamadı,yapıldığı yıllardaki emsallerine kıyasla teknolojisi(cut of-hidrolik far-ekonomizer) güvenliği(arka em kemerleri) yüksek bi araçtır.yol tutuşu çok iyidir,aerodinamiği mükemmeldir,şu an ki biçok araçtan daha güzel çizgileri vardır.yazınız nostaljik ama eksik ve benim Cefakar Samarama biraz haksızlık olmuş 🙂 saygılar

  3. Lada samara efsanedir şuan araba alıyoruz inanın Ladaya ihanet ediyormuş hissine kapılıyorum ladanın Türkiye sitesine baktım hala doğru dürüst bir model getirmemişler ne yazık ki o güzelim modelin rerine renould alacağım çok üzgünüm.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s