Renault 9 Spring & Broadway

Dünyada daha ziyade 80’ler, ülkemizde ise 90’lar kültürünün bir parçası olan Renault 9 ailesi bir Fiat Tempra değildi belki, ancak yeni iş bulmuş üniversite mezununun, hayatın başındaki genç aile babasının dostuydu şüphesiz…

Ülkemizde büyük sükse yakalayan Renault 9 Spring.

Birçoğumuzun ailesinin belki de ilk otomobili olan Renault 9’lar ülkemizde, en başlarda, Spring ve Broadway olarak ikiye ayrılıyordu. Bu isimler ülkemize özgüydü: Renault-Mais muhtemelen yurtdışında GTE, GTL gibi isimlerine bakıp “Hangisi hangisi ya, baymasın…” demiş ve bu modellerin ülkemizdeki isimlerini değiştirmişti. Dört delikli jantları ve tamponlarındaki mavi muşambayla kaplı krom şeritleriyle Spring, bu serinin temel haliydi. Teypsiz gelen, 68 beygir gücündeki 880 kiloluk mütevazı Spring’de elektrikli ön camlar, hatta ilk modellerde sağ ayna bile opsiyoneldi, ancak 65 milyon lira karşılığında bu otomobile sahip olabiliyordunuz…

Türk orta sınıfının elektrikli camla imtihanı.

Spring ile yetinemiyorsanız bütçenizi biraz daha arttırıp asil bir Broadway’e sahip olabiliyordunuz tabii. Bu iki modelin arasındaki en belirgin fark Broadway’in tamponundaki kişilikli kırmızı çizgi ve sıradışı jant kapaklarıydı. Tabii Broadway biraz daha zengin işi olduğundan asıl fark donanımda belli oluyordu. Sağ aynası olan Broadway, elektrikli ön camlara da sahip olduğu gibi otomatik vites ve klima opsiyonları bile vardı… Ayrıca aracın maksimum hızını kadrandaki en yüksek sayıyla ezberleyen çocuklara bir kıyak yapıyordu Broadway. Kadranında 180’e kadar yükselen Spring’in aksine Broadway 200’ü görüyordu.

Spring’den daha büyük bir başarı ve satış grafiği yakalayan Broadway ülkemizin 90’lar kültüründe de kendine büyük bir yer edindi dersek yalan olmaz. Bu aracı alan çoğu insan, belki de muhtemelen ilk otomobilleri olmasından, beklentilerini aşmasından, masrafsızlığından ve dayanıklılığından dolayı kendisiyle duygusal bir bağ kurmuş, onu adeta can yoldaşı köpeği, sevgilisi, hatta çocuğu yerine koymuştu…

Abarttığımız düşünenler olabilir, ancak bildiğiniz gibi mütevazı bir ülkenin mütevazı yurttaşlarıydık, elimizde ne kadar az şey varsa o kadar değerli oluyorlardı. Böyle bir durumda kusursuzluğun tanımı değişiyordu haliyle, Spring ve Broadway sahipleri ileriki yıllarda daha iyi araçlara sahip olmuş olsalar da bu araçlardan aldığı tatminden çok daha öte bir tatmin yaşamamaları kimseyi şaşırtmamalı…

Şu asalete bakar mısınız...

Dediğimiz gibi Türkiye’de dar-orta gelirli vatandaşın yüzünü güldüren bir araç olmuştu Renault 9’lar. Tofaş’ın Şahin’ine, Kartal’ına, Doğan’ına en büyük tehdidi oluşturmuş, ailelere çok başarılı bir alternatif sunmuştu. Kuponla araba verme aşamasına gelinmeden önce uygun fiyatıyla, az benzin tüketimiyle, masrafsız bakımı ile memurun yüzünü güldürmüş, ülkemizin bozuk yollarında dayanıklılığı ile değme alçak tabanlı zengin arabasına taş çıkarmıştı.

Fiyat-performans açısından çok başarılı bir oran yakalayan Renault 9’un 1981’de başlayan üretimi Avrupa’da 1989’da sona erdi. Ancak bu aracı dünyada en çok seven ülkelerden biri olan Türkiye’de (türlü değişikliklerden sonra) satışının durması 2001 yılını buldu. Bu yirmi yıllık macerasında ise önce Renault 11’in ön tarafını aldı, aileye Broadway ve Springler’in zengin kuzeni Fairway eklendi, serinin sinyal renkleri sadeleşti, ufak bir spoiler’a kavuştu, sonra yavaş yavaş Renault 19’a dönüştü. Renault 9, yalnızca Renault Broadway olarak hayatına farklı bir kulvardan devam etti, ancak 90’lar çocukları ve aileleri emektar araçlarını asla unutmadı.

Yalansa yalan deyin...

This entry was posted in Gündelik Hayat and tagged . Bookmark the permalink.

16 Responses to Renault 9 Spring & Broadway

  1. uniformguard says:

    kuş serisine tercih ederim ama yinede araba değildi be, yıllarca millete itelediler 4 teker 1 iskemle tenekeleri araba diye….

  2. “spring” modeli bir pazarlama harikasıdır. renault fabrikasında uzun yıllar çalışmış bir akrabamın dediğine göre o yıllarda elde kalan fazla motorları tüketebilmek adına brezilya ve türkiye’deki fabrikalarda arabaların 1-2 yerini değiştirip (yazıda bundan bahsedilmiş, aynalar falan) böyle abidik gubidik modeller çıkarmışlar. renault 9 flash’ın yanında hatırlarsanız her şeyi aynı olan “rainbow” modeli çıkmıştı. o da aynı mantık ama hangisi türkiye’de hangisi brezilya’da üretilmiş onu hatırlamıyorum.

  3. nactarum says:

    yazılanda ufak bir hata var. 92 yılı sonuna kadar broadway olarak üretilen seri, 93 yılında kasa değiştirerek broadway ve fairway olarak ayrıldı. fairway’in broadway’den farkı tamponlarının kasa rengi olması ve flash (ve daha sonra rainbow’da kullanilan) jantlarina sahip olmasiydi. spring ise bu modeller piyasaya sürüldükten sonra -muhtemelen- elde kalan eski broadway kasalarini degerlendirmek amaci ile cikartildi. ilk cikartilan spring’ler mavi seritli olup otomatikcam standardken, ikinci prti spring’lerin tamponundaki mavi seridin yerine beyaz serit gelmis, camlar ise otomatikten manuele donmustur.

  4. greateast says:

    Resmen tenekeden bir arabaydı.:)

  5. böyle bir yazıda broadway ve spring olarak sınıflandırılmayan, sadece gte-gtc diye nitelendirilen çok eski renault 9 lardan ve tabii ki renault 9 fairwaylerden de bahsedilmesini beklerdim. ama sanırım benim hafızam çoğunluktan daha çöplük 🙂

    • melquiades says:

      GTE, GTC, GTL gibi isimler Renault 9’ların daha çok yurtdışındaki isimleri, Türkiye’deki pazarda daha çok kafalar karışmasın Broadway ve Spring gibi isimlerle anılıyorlar (GTE Broadway gibi). Fairway konusunda haklısınız, ancak Renault 9’larla olan aşk hikayemizi Renault 11’lerin far takımına sahip olmadan, Fairway’lerle buluşmadan önceki hali üzerinden sınırlandırarak anlatmak istedik. Ancak yine de haklısınız, en azından Fairway’lerin gelişini eklemek lazım, yorumlarınız için teşekkürler, hafıza asla çöplük değildir! 🙂

  6. Pingback: Lada Samara | 90'lar Müzesi

  7. Selim Akınoğlu says:

    Yukarıda eksik / yanlış birçok bilgiyi burası tamamlıyor:
    http://renault9.wordpress.com/2008/08/02/broadway-ve-spring-arasindaki-farklar/

  8. Pingback: Araba Teypleri | 90'lar Müzesi

  9. renault9 says:

    Keyifli bir araçtır kendileri 🙂

  10. Anonymous says:

    toyota

Leave a comment